Παρασκευή, 13 Σεπτεμβρίου 2024
Ελληνική μετάφραση του κειμένου με τίτλο «Ευρωπαϊκή στρατηγική δεξιοτήτων: Έννοιες και τυπολογίες, θεωρητικά θεμέλια, θεσμική αρχιτεκτονική και πολιτικές προτεραιότητες» που δημοσιεύθηκε το 2023 στα ισπανικά “Lintzeris, P. (2023). Estrategias europeas de habilidades: conceptos y tipologías, fundamentos teóricos, estructura institucional y prioridades políticas. Tania Yakelyn Cala Peguero y Petros Gougoulakis (compiladores), Habilidades profesionales, competencias y formación para el emprendimiento. Pinar del Río: Editorial LiberCiencia. La Habana: Editorial Universitaria.” και το 2024 στα αγγλικά (αναδημοσίευση με μικρές αλλαγές) “Lintzeris, P. (2024). European skills strategies: concepts and typologies, theoretical foundations, institutional architecture and political priorities. In J. Kontio, P. Gougoulakis, L. Moreno Herrere & M. Teras (eds) Emerging issues in research on vocational education & training vol. 9 (special issue), pp. 40-64. Stockholm: Atlas Academi.”
Το κείμενο αναφέρεται στις στρατηγικές και τις πολιτικές για τις δεξιότητες που έχουν επικρατήσει τα τελευταία χρόνια σε ευρωπαϊκό και σε διεθνές επίπεδο. Οι πολιτικές δεξιοτήτων αποσκοπούν κυρίως στην εξυπηρέτηση των αναγκών των οικονομικών και εργασιακών μοντέλων που επικρατούν στην ευρωπαϊκή ήπειρο και ειδικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συνέπεια αυτών των πολιτικο-οικονομικών επιλογών είναι ότι ασκούνται επίμονες μεταρρυθμιστικές πιέσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα (ιδίως στην επαγγελματική εκπαίδευση - κατάρτιση, στην εκπαίδευση ενηλίκων και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση), ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις λεγόμενες «ανάγκες της αγοράς εργασίας» για την αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας και τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένου και καλά κατανεμημένου εργατικού δυναμικού, με ταυτόχρονη ελαχιστοποίηση του κόστους εργασίας και μεγιστοποίηση των κερδών των επιχειρήσεων. Το στρατηγικό πλαίσιο αυτών των πολιτικών στην Ευρώπη είναι η πολιτική της «δίδυμης μετάβασης», ψηφιακής και πράσινης, η οποία υλοποιείται μέσω πρωτοβουλιών που επιχειρούν να συνδέσουν τις οικονομικές προτεραιότητες με τις «ενεργές πολιτικές απασχόλησης» και τις πολιτικές επανα-κατάρτισης ή / και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων δεξιοτήτων των εργαζομένων. Αφού γίνουν κάποιες αναγκαίες εισαγωγικές διευκρινίσεις σχετικά με τις πολλαπλές διαστάσεις της έννοιας της δεξιότητας (ορισμοί, διακρίσεις και βασικές τυπολογίες), το κείμενο ασχολείται με τη σημασία των πολιτικών για τις δεξιότητες και επικεντρώνεται σε τρεις βασικές πτυχές των σημερινών πολιτικών: (α) τα θεωρητικά θεμέλια, (β) τους μηχανισμούς παραγωγής, διάδοσης και εδραίωσης των πολιτικών για τις δεξιότητες και (γ) τη θεσμική αρχιτεκτονική και τις κύριες πολιτικές προτεραιότητες της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής.